HAİKU SÖYLEŞTİK*
Sina
Akyol, Hakan Cem, Gültekin Emre, Bursa Nilüfer Belediyesi'nin davetiyle
gittiğimiz Bursa Nazım Hikmet Kültürevi Şiir Kütüphanesi'nde HAİKU
üzerine söyleşmiş, öğrencilerle Haiku Atölyesi gerçekleştirmiştik.
Go Shichi Go*
ya da
5-7-5
Fransız denemeci, eleştirmen ve göstergebilimci Roland Barthes, “Romanın
Hazırlanışı” adlı kitabında, Japon Haiku şiirini: Hoşa gitmenin apaçıklığı,
nedenini söyleyememe, büyülenme, hiçbir şey söyleyememe gibi tanımlarla açıklar.
Haiku şiirin, kısa, son derece açık olduğunun altını çizerken de: “Söylemenin
ve söylenmiş olanın bir tür anlık, geçici ve göz kamaştırıcı uyumudur;
karanlıkta ansızın çakılan kibritler…” diyecektir. En az sözcükle, yüklü anlam
ve etkiyi yakalama çabası olan Haiku şiirin en önemli yanı, okuma yinelemeleri
yaptıkça algılanan ve birdenbire hissedilen andır. Zihin gözünün açıldığı
(satori) an. Haiku aynı zamanda, bir tabloyu göz önüne getirme, canlandırmadır.
Fotoğrafın noemine yakın durur “Bu olmuştu” der. Ana dilinde Go-Shichi-Go ya
da bizim deyişimizle 5-7-5 hecelerden oluşan Haiku şiir, biçeminde taşıdığı
mevsim izleğiyle doğaya yaslanır. İncedir, kırılgandır; yanı başında gürültüyle
düşen sapsarı yaprağa, tırtılın gürültüsüne dertlenir. Haiku aynı zamanda
şakacıdır da! Kısacası, başlı başına bir dosya konusu olan, haylaz bir çocuktur
haiku… Günümüzde Haiku şiir, tüm kültürlerde, ânın, aydınlanmanın (satori)
dayanılmaz hafifliğiyle, heyecanla denenen bir şiir türüdür.
Sevgili Gültekin Emre’den kısa süre önce aldığım e-postada: Bursa
Nilüfer Belediyesi Nazım Hikmet Kültürevi Şiir Kütüphanesi’nin bir Haiku
söyleşisi, okullarla da Haiku atölyeleri gerçekleştirmek istediğini; ismimi
önerdiğini yazıyordu. Kısacık olan bu şiir türünü söyleşmek, hele ki çocuklarla
paylaşmak ve üretmek meğer o kadar da anlık bir olay değilmiş... Sıkı bir Haiku
ders çalışması sonunda 5-7-5’ler, yani Sina Akyol ve ben İzmir’den, Gültekin
Emre’de Ayvalık’tan yollara düşmüş, sonunda kendimizi Haiku şiirinin şehri
olacak Bursa’da bulmuştuk. Haiku söyleşisinden çok çocuklarla
gerçekleştireceğimiz atölye bizi heyecanlandırıyordu öyle ya karşımızdakiler
yetişkin değil, her biri ayrı ayrı Haiku sayılabilecek naif miniklerdi. Ve biz
5-7-5’ler, Canaydın İlk Öğretim, Çalı ve Abdurrahman Vardar Orta Öğretim
öğrencileriyle unutulmayacak iki günlük Haiku atölyemize başlamak üzereydik…
An gelmiş, Nazım Hikmet Kültürevi Şiir Kütüphanesi salonunda, haiku
şairi adaylarımızla tanışmıştık. Temeli, doğa sevgisine dayanan, yüzlerce
yıllık tarihiyle Japon edebiyatının kısa şiir türü Haiku ile tanışmalarının,
yağan soruların, heyecanla üretmelerinin tadına varışları görülmeye değerdi. 13-14
Mayıs 2013 tarihlerinde gerçekleşen atölye çalışmalarına katılan öğrencilere,
üç dizeden oluşan HAİKU şiir hakkında bilgiler vermiş, başlangıçta iki, sonra
tek dize verilerek eksik dizeleri Haiku ruhu ve 5-7-5 hece, mevsim izleği,
kesme gibi kurallarla tamamlamalarını istemiştik. İlk gün çalışmalarında, Haiku
ruhu ve kurallarını özümsediklerini, onların 5-7-5 heyecanıyla parmak hesabının
kıyısından şiir denizine yelken açtıklarını görmek, paha biçilmezdi… İkinci
gün, onca güneşli günün arasında, Haiku şakacılığıyla, gökyüzünü ağlar
bulmuştuk! Oysa biz, kuzeye giden ince
yolda kırlara, doğaya çıkacak; artık kendi haikularımızı yazacaktık. Şiir
Kütüphanesi Koordinatörü Zeynep Terzioğlu’nun hayaliydi bu. Olsun, yağmur
yağsındı! Düştük yola, İnkaya ya da diğer adıyla Ulu Çınar’ın gölgesine.
Çınarın gururu gölgesidir ama yağmur bizi oracıktaki kapalı bir alana misafir
etti. Bol pencereli bu yerde, Ulu Çınar’ın, içimize uzanan yapraklarının
arasında, parmak hesabı yapan eller artık kendi özgün haikularını yazıyorlardı.
An geliyor Gültekin Emre, ben ya da Sina Akyol, elimizde bir haikuyla
birbirimize koşuyor, heyecanla gün ışığına çıkan haikuları okuyor, okuyor, okuyorduk…
Adını anmadan geçemeyeceğim Dr.
Tevfik Sağlam İlköğretim Okulu 4/C sınıf öğretmeni Şengül Karaca’nın, sınıfına
tanıttığı, sevdirdiği, çocuklara kendi haikularını yazdırdığı ve Can Yayınları
çocuk serisinden HAİKU adıyla 2011 yılında kitaplaştırdığı haikular kitabı da Şiir
Kütüphanesi tarafından bizim haiku şairlerimize armağan edilince, şairlerimizin
haikuları da taçlanmış oldu. Teşekkürler Şiir Kütüphanesi…
Söyleşi mi? Ah! O da Haiku tadındaydı.
Son söz! Bu güzel çocukları, bilişim
iletişim çağının hızıyla köklenen bireysel yalnızlıktan, çağın dayattığı duyarsızlıktan, içe kapanıklılıktan
uzaklaşmalarını; şiir denizinde, duyarlılıkla yeni ufuklara yol almalarını
sağlayan Nazım Hikmet Kültürevi Şiir Kütüphanesi’nin Haiku çalışması, bizlerin
de sevinç ve onur hanesinde yer aldı, alacak…
Ortaya
çıkan bu ürünlerin de kitaplaşması dileğiyle…
Verilen İKİ DİZE’de öne çıkan
haikular
Elif Yıldırım (A.V. 7B) Emre
Satıcı (A.V. 7C) Sıla
Öçalan (A.V. 7B)
Yağmur yağınca Yağmur yağınca Bir yaz akşamı
Bursa’yı
anlatır ya Bursa’yı
anlatır ya Çiseliyordu
yağmur-
Islak çatılar. Toprak kokusu. Sessizleşti kuş!
Selin
Yılmaz (A.V. 7C) Mert Çelebi (A.V. 7B) Feyza Işık (A.V. 7C)
Yağmur yağınca Yolu kaybolmuş Yağmur yağınca
Bursa’yı anlatır ya Çiseleyen yağmurun- Bursa’yı anlatır ya
Ah, kestaneler! Bahar sabahı. O
damlacıklar.
Bahar H. Ulusoy (A.V. 7B) Oğuzhan
Şahin(Ç.O.5B) Meltem
Altan (Ç.O. 5A)
Bir yaz akşamı Hınzır sarmaşık Bir yaz akşamı
Çiseliyordu yağmur- Birdenbire uyandı – Çiseliyordu yağmur-
Yerde
salyangoz. Esen
rüzgârla! Kırılan dala!
Duygu Arık (Ç.O 5B) Mısra N. Özdal (Ç.O. 5B) Derya Dundu (Ç.O. 5A)
Hınzır sarmaşık Bahar bayramı Hınzır sarmaşık
Birdenbire
uyandı- Kapılarını
çaldı- Birdenbire uyandı-
Rüzgârın sesi! Bak, bir karınca. Koşan kirpiyle.
Taha Yeni (Ç.O.5A) Sude Demir (Ç.O. 5C) Duygu Solak (Ç.O. 5A)
Bir yaz akşamı Bir yaz akşamı Yağmur yağınca
Çiseliyordu yağmur- Çiseliyordu yağmur- Bursa’yı anlatır ya
Ve gökkuşağı. Düşen yaprağa. Yeşil kurbağa!
İdil Bayraktar (C.İ.Ö. 3D) Lema Zümrüttaş(C.İ.Ö. 3D) Orhun
Albayrak (C.İ.Ö. 2C)
Yağmur
yağınca Yolu
kaybolmuş Bir yaz
akşamı
Bursa’yı
anlatır ya Çiseleyen
yağmurun- Çiseliyordu yağmur-
Şırıl sesleri… Ah! Hafif rüzgâr. Karınca için!
Kürşat Kurmuş (C.İ.Ö. 2C)
Bir yaz akşamı
Çiseliyordu yağmur-
Pıtır pıtır ses…
Verilen TEK DİZE’de öne çıkan
haikular
Oğuzhan Şahin (Ç.O. 5B) Dilara Ağaoğlu (A.V.7B) Selin
Yılmaz (A.V. 7C)
Hoşça kal dedim Hoşça kal dedim Hoşça kal dedim-
Minik
tahta kurduna- Sessiz
yağan yağmura- Hüzünlü
gecelerde
Yağmur yağıyor. Bir güz akşamı Ah! Karanfiller
Senanur Seyhan (A.V. 7C) Mert Çelebi (A.V. 7B) Feyza Işık (A.V. 7C)
Hoşça kal dedim- Hoşça kal dedim Hoşça kal dedim
O son
damla düşerken Küçük
yağmur bulutuna- Sonbaharda
yaprağa-
Karışır suya. Ah,
ağlarken! Ah! O
hüzünle.
Cihangir Yalçın (Ç.O 5C)
Hoşça kal dedim
Giden gökkuşağına-
Kaçan kurbağa!
Öne çıkan KENDİ haikuları
Emre Satı (A.V. 7C) Mustafa Kılıç (A.V. 7C) Meltem
Altan (Ç.O. 5A)
Ölüm
geliyor- Kutlayamaz mı Arkası kirli-
Islak
toprak kokusu Yaşama sevincini Çamur banyosunda ki
Sonsuz uykuda. Hiçbir kelebek? Küçük domuzcuk.
Elifnaz Kozanlı (C.İ.Ö. 3D) Ulaş Salgın (C.İ.Ö. 2C) Elif
Yıldırım (A.V. 7B)
Bir
bahar günü Kar yağıyordu İlkbahar günü
Yeşil
açtı yüzünü- Dışarıda soğuk soğuk- Sabah güneş doğarken
Nazlı
menekşe. Çocuk oynuyor! Yerde çiçekler.
Sıla Öçalan (A.V. 7B) Senanur Seyhan(A.V. 7C) Mert
Çelebi (A.V. 7B)
Hissediyorum
Yaprak
düşüyor Hissediyorum
Yazmalıyım
bir yere- Sen
ortalarda yoksun- Uzun bir
kış akşamı-
Bir
yaz akşamı! Issız
bir gece. Uyuyan
kedi.
Oğuzhan Şahin (Ç.O. 5B) Duygu
Solak (Ç.O. 5A) İdil Y. Bayraktar
(C.İ.Ö. 3D)
Sabah
erkenden Kuşlar uyandı Hüzünlü ağaç
Kalktım
doğayla iç içe- Yuvalarına baktı- Örtülü kar içinde-
Yağmur yağıyor. Üzgün solucan! Bahar
yalnızlık!
Derya Dundu (Ç.O. 5A)
Utangaç güneş-
İşte açtı yüzünü
Kuş sesleriyle.
Eylül Sude Engin** (Bahçeşehir Koleji
5/A)
Gökte yüzen bir
Balık türüdür
Kuşlar.
******
* Bu yazı, Yasakmeyve Edebiyat Dergisi'nin 64. sayısında yayımlanmıştır.
**Haiku söyleşi gecemize, öğretmeniyle
gelen Eylül Sude Engin adlı minik kız çocuğu, imzalaması için getirdiği
‘Vadedimveylaya’nın sayfa arasına koyduğu kalp biçimindeki not kâğıdıyla,
yazdığı kuralsız ama Haiku ruhunu taşıyan kısa şiiri de Sina
Akyol’a sunmuş.
Yazı boyunca:
Abdurrahman
Vardar Orta Öğretim: A.V.
Çalı Orta
Öğretim: Ç.O
Canaydın İlk
Öğretim: CİÖ
harfleriyle
imlenmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder